Nem marketing strategi for mindre, lokale virksomheder
Er du en mindre virksomhed, der primært opererer i dit lokalområde, har vi her en guide til en nem og overskuelig marketing strategi.
Trin for trin tager vi dig igennem de essentielle marketingtiltag som du bør indføre i din virksomhed for, at du kan skille dig ud fra dine konkurrenter, gøre det nemt for nuværende og potentielle kunder at finde dig, og fremstå professionel.
1. Brug tid på dit brand
Inden du går i gang med at producere en masse marketing materialer osv. er det en rigtig god idé at bruge tid på at gennemtænke dit brand. Dit brand refererer til den særlige profil og den måde hvorpå, du ønsker at kommunikere om din virksomhed og dennes produkter og services. Det er den uhåndgribelige ting, som får dig og din virksomhed til at skille sig ud fra mængden. Stort set alle virksomheder arbejder benhårdt med at skabe en varemærkebevidsthed, som brænder sig ind i forbrugernes bevidsthed og får dem til at huske netop dig – altså, at ’’brande’’ din virksomhed.
Det er en rigtig god idé, at du reflekterer over, hvad det netop er DU tilbyder dine kunder, hvad kan du gøre for at skille dig ud fra konkurrenterne og hvilke værdier, der er en del af din virksomhed. Når du er klar over disse ting, er det meget nemmere at vælge farver, logo og at skrive tekst, der stemmer overens med det budskab du gerne vil sende. Dit brand bør skinne igennem og danne en rød tråd gennem hele din marketing strategi.d
Når du har sat dig fast på det ovenstående, kan du begynde at bygge din strategi.
2. Byg en hjemmeside eller webshop
Den første strategi som SKAL være på plads for, at din lokale virksomhed kan blomstre, er at opbygge en hjemmeside eller webshop. Stort set samtlige danskere benytter sig af internettet for at finde informationer og for at handle. Hvis du har en hjemmeside fremstår du professionel, og det giver forbrugerne mulighed for at lære dig at kende og læse om, hvordan du skiller dig ud fra mængden. Samtidig kan de nemt finde oplysninger såsom kontaktinformationer, priser og åbningstider.
Det er vigtigt, at du tænker på din hjemmeside som en form for online visitkort. Det skal derfor afspejle din virksomhed og jeres brand. Husk at gøre platformen enkel og nem at navigere for en besøgende.
Når du har opbygget din hjemmeside har du mulighed for, at øge trafikken til din hjemmeside ved at bruge penge på annoncer og ved at søgemaskineoptimere den. Måske har du mulighed for selv at gøre disse ting. Alternativt kan du tilkøbe dig professionel hjælp. Her kan du læse mere om søgemaskineoptimering og online annoncering og om hvordan de kan bidrage til, at synliggøre din hjemmeside endnu mere.
3. Lav social medie profiler
Ligesom det er vigtigt at have en hjemmeside er det også utrolig vigtigt, at din virksomhed er tilstede på de sociale medier. Sociale medier giver dig mulighed for at komme tættere på dine kunder og gøre opmærksom på din virksomhed på en platform, hvor danskerne er utrolig aktive.
Der er flere forskellige platforme, du kan vælge imellem – YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat. Hvilken platform, eller hvilke platforme, du skal benytte dig af, afhænger meget af, hvilken type virksomhede du er. Er du frisør, tøjsælger eller restaurant er platforme som Instagram og Facebook en god idé, da du her kan uploade videoer og billeder. Sælger du derimod services til erhverv, er LinkedIn måske mere din platform.
At være succesful på sociale medier handler ikke blot om at oprette en profil og lægge indhold op. Det er utrolig vigtigt, at din indhold er skarpt, og at det indbyder dine følgere til at like, dele og kommenterer og generelt være engageret. På flere af platformene har du også mulighed for at annoncere, hvilket kan hjælpe dig med at nå flere potentielle kunder.
For lokale virksomheder er det også en god idé at undersøge, om der findes nogle lokale grupper, såsom ’’det sker i Aarhus’’, som du kan være medlem af. Her kan du i ny og næ lægge opslag op, hvis det er noget, der kunne have interesse for gruppemedlemmerne – eksempelvis hvis du afholder et lokalt arrangement eller sponsorerer lokale begivenheder. Du har også mulighed for at følge med lokalt og svare på spørgsmål – det kan jo være, at der er én, som efterspørger en rigtig god frisør, der har tid lige præcis i morgen kl. 14. Husk altid at læse gruppens regler for at sikre, at du ikke ligger noget op, der er imod gruppens politik.
4. Content marketing plan
Content marketing afdækker alle kommunikative tiltag. Det kan være ting som blogs, videoer, opslag til sociale medier, billedmateriale, webinar, produktion af marketing materiale såsom visitkort eller foldere, pressemeddelelser mm. Målet med at lave content marketing er at få budskabet om din virksomhed så lang ud som muligt, samtidig med, at du rammer den rette målgruppe.
Det er en god idé at lægge en plan for, hvilke platforme du vil ud på, hvordan og hvor meget du vil gøre det, og hvem der skal stå for de forskellige content. Det giver et overblik og sikre, at du får det hele med. Måske har du selv mulighed for at producere det meste, eller måske er der noget du skal have hjælp til.
5. Nyhedsbreve
Måske er du typen der tænker, at nyhedsbreve er old news, eller at nyhedsbreve simpelthen bare ikke passer til dit kundesegment – det er der nemlig mange der gør! Vi vil dog gerne slå et slag for nyhedsbreve, og det er der en eneste grund til – DET VIRKER! Nyhedsbreve, eller e-mail marketing, er en af de billigste måder at markedsføre sig på og vi ser, at folk der gør det rigtigt ofte har en rimelig stor konvertering på det.
For at komme i gang kræver det, at du:
- Henter et mailsystem. Der er mange gratis løsninger derude bl.a. MailChimp, Klaviyo, HubSpot eller Active Campaign.
- Opbygger en mailliste. Ifølge GDPR er det ulovligt at købe sig til sådanne lister, og det er heller ikke klogt. For at du kan sælge til folk på din mailliste, skal de selv have aktivt tilmeldt sig. En af måderne at gøre det på er via konkurrencer eller en pop-up på din hjemmeside, hvor du eksempeltvist kan tilbyde ’’10 % rabat ved første køb/behandling ved tilmelding af nyhedsbrev’’.
- Lav en contentplan. Hvor mange mails vil du sende ud, hvornår skal de sendes ud og hvad skal der stå i dem?
6. Review marketing
Review marketing handler om, hvordan du indsamler så mange gode anmeldelser som muligt. Det kan være, at du gør det på din hjemmeside, trustpilot, tripadvisor, social medie platforme eller på Google. Det er en kæmpe fordel at lægge en plan for, hvordan du indsamler anmeldelser, da tidligere kunders ord ofte vejer stort, når potentielle kunder overvejer at handle ved dig.
7. Indsamling af data
Alle de ovenstående initiativer betyder intet, hvis du ikke sørger for, at du kan tracke dem, og derigennem aflæse de resultater du får. Måske finder du ud af, at dine social medie opslag på Facebook er bedst torsdag kl. 21, eller at en af dine Google Annoncer ikke giver noget afkast. Ved hele tiden at indsamle data, har du meget nemmere ved at fintune dine marketing strategier, så du får mest muligt ud af dine marketings kroner. Hos Locarize kan vi hjælpe dig med at opsætte et brugervenligt dataindsamlingssystem, der gør det nemt for dig, at indsamle og aflæse data. Det kan du læse meget mere om her www.locarize.dk/Marketing-Analytics.
Lad os hjælpe dig med at komme i gang!




